[Spartacus] Un Hannibal like pour mi-janvier

[Spartacus]

Conçu par John Firer, Spartacus: Crisis in the Roman Republic 80/71BC est un jeu "card-driven" pour 2 joueurs (les Sertoriens et les Républicains) avec un système de jeu très proche de Hannibal: Rome vs Carthage. Le jeu est basé sur l'affrontement entre Sertorius et la République romaine, avec Spartacus se joignant à la fête au cours du jeu (ainsi que Crassus peu après). Sulla, Pompée, Lepidus, Mithridate et autres personnalités sont également présentes.

Le jeu est conçu pour un temps de jeu optimisé:
Compter une soirée pour les 10 tours de la campagne complète, 2h 1/2 / 3 heures pour le scénario central de 6 tours qui débute en plein milieu de la rébellion de Sertorius. Il existe aussi un scénario de 8 tours et un mini scénario de 3h qui débute directement avec l'arrivée de Spartacus.

Le jeu sortira mi janvier 2009.
Ne tardez donc pas trop si vous voulez bénéficier du prix précommande ($49+$24 de port => $73/53€)

Plus d'info et des photos du jeu sur le site de l'éditeur:
http://www.compassgames.com/spartacus.htm

NB: Une version en allemand sera proposée par Phalanx Games

Plus d'info sur la période:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Spartacus
http://fr.wikipedia.org/wiki/Sertorius

Mmmmmm... :P Ca à l'air bien alléchant tout ça, même si ça semble tout de même grandement pompé sur Hannibal. Je vais attendre qu'il soit dispo en France, mais c'est a peu près sûr que je vais l'acheter s'il est jugé bon.

Logan dit:Mmmmmm... :P Ca à l'air bien alléchant tout ça, même si ça semble tout de même grandement pompé sur Hannibal.

Mark Simonitch a donné sa bénédiction à l'auteur de Spartacus.
Une interview de l'auteur avec mentions des améliorations / modifications apportées au système d'Hannibal:
http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... _wargames/

c'est quoi exactement ? du wargame ?

powerwis dit:c'est quoi exactement ? du wargame ?

Oui. avec des morceaux de card-driven dedans.

Posté par l'auteur sur Consimworld:

Aspects of Commonality between “Spartacus” and “Hannibal: Rome vs. Carthage”

As we approach the publication of “Spartacus” later this month, I thought it might prove useful to discuss those elements that are common to both games. Below find said list, with some comments about slight variances between the two games in the listed areas and other explanatory comments.

•Consuls and Proconsuls: There is an annual election of consuls and appointment of proconsuls. However, all consuls between 80 and 71BC are present and can be elected, but only once. Proconsuls are appointed from the current consuls or from a proconsular pool. Special proconsuls
are available in the guise of Pompey and Crassus.

•Leader Special Abilities: Some leaders have these.

•Uses of Strategy Cards: Some additional uses have been added such as conducting individual activations of units and generals on the map, Sertorian use a Strategy Card to Train Troops, and Resource Cards (Each player has five cards, called Resource Cards, which can only be used by their side and can only be played as an event.)

•Land and Sea Movement: Some restrictions on Sertorian sea movement. Any card may move one unit or leader only from port to port.

•Interception and Avoid Battle: Interception and avoid battle are based upon the leader’s Initiative (Strategy) Rating not a Tactical (Battle) rating. A unit without a leader present may try to avoid.

•Combat: Battle cards are available but optional; the primary combat system uses die rolls with modifiers for such things as leader tactical rating, surprise cards, size of opposing forces, etc.

•Retreat: A force is routed if they are the loser AND their rout die roll exceeds there tactical rating.

•Political Control and Isolation: There is a Surrender Phase which allows free conversion of minor cities. Also spaces can change or lose ownership via fortunes of war, pacification (Republican player) and raids (Sertorian player).

•Sieges and Subjugation: Surrender Phase allows siege of major cities and tribal areas.

•Winter Attrition: All units subject to this with losses determined by province control, province’s sustaining capability, and number of both sides units in a province.

•Victory Conditions: Provinces are important but the game can be won (or lost) by driving the Republic’s crisis level to Anarchy.

I believe that a player who is conversant with the HRC system will pick-up on “Spartacus” very easily. While HRC had only the one scenario, “Spartacus” has multiple scenarios which require greater or lesser amounts of time to play. In addition, there are numerous optional rules to enhance (or complicate!) play.

…so take advantage of the pre-publication sale which will most likely end with the release of “Spartacus” – time is running out!

Regards and I hope you enjoy “Spartacus” as much as we at Compass do,

JBF